Hovedmeny Innhold Relatert stoff Undermeny Forsiden

Kvalitet i Brandval barnehage

For utdypende informasjon om punktene under, se Årsplan Brandval barnehage.

Alle barnehagene har sitt særpreg

Den enkelte barnehage har særlige satsningsområder. Brandval barnehage satser spesielt på:

  • Hjertevekst
  • Uteliv
  • Lek og språk
  • Matservering

Barnehagen som læringsarena

Barna har gode muligheter for lek ute og inne.

  • Lek er våre barns viktigste læringsarena
  • Flott turområde rundt barnehagen
  • Gruppeinndelinger, aldersbestemte grupper, og grupper på tvers av alder

Læring er viktig

Barnehagen har strukturerte opplegg for:

A. Begreps- og språkopplæring

  • Grupper, "Snakkepakken" og spåklek benyttes

B. Sosial utvikling

  • Hjertevekst

C. Fysisk fostring

  • Uteliv, faste utedager
  • Sansemotorisk trening, bevegelse, ski, aking, fotball m.m.

Sosial utvikling i et inkluderende fellesskap

Barna i barnehagen har venner.

  • Hjertevekst
  • Ulike gruppeinndelinger

Kompetanse

Det er god kompetanse i barnehagen.

  • Kvalifisert personale med formell og uformell kompetanse

Å se det enkelte barn og møte det der det er

Barnehagen har kompetanse og verktøy til å foreta kartlegging.

  • TRAS-kartlegging

Tidlig innsats

Barnehagen har rutiner som fanger opp de barna som trenger ekstra støtte, -med en gang de starter i barnehagen.

  • Foreldresamtale ved barnehagestart
  • Daglig kontakt med foresatte
  • To eller flere foreldresamtaler i løpet av året
  • Observasjon
  • Fagteam, -samarbeidsmøter mellom barnehagen, helsesøster, Glåmdal Pedagogisk-Psykologisk Senter(GPPS) og barnevern

Skolestartere

Barnehagen har et særskilt opplegg til skolestarterne.

  • Skolestartergruppe
  • Samarbeid med skolen gjennom året

Overgangen til skole

Foreldre er aktive medspillere i overgangen.

  • Skolebesøk gjennom året
  • TRAS-overrekkelse og overføring av informasjon etter samtykke fra foreldre

Mat

Barnehagen har, i samarbeid med foreldre, tilbud om ulike matordninger.

  • Det er tibud om tre måltider om dagen i Brandval barnehage

IKT

Barnehagen gir tilbud om IKT som læringsverktøy.

  • Bruk av foto som dokumentasjon
  • Avdelingene har digitale kamera
  • Alle avdelingene har egen PC til bruk for barn og voksne

Medvirkning

Barna i barnehagen er med og bestemmer.

  • Barna er med på å ta avgjørelser gjennom dagen, får ofte valg
  • Voksne i dialog med barna

Likestilling

Barnehagen praktiserer likestilling mellom jenter og gutter blant annet gjennom aktiviteter som tar hensyn til det enkelte barns identitet.

  • Like muligheter for jenter og gutter

Barnehagen tar hensyn til mangfold i sine markeringer

Barnehagen har sine egne tradisjoner i forhold til markeringer.

  • Jul
  • Påske
  • Karneval / fastelaven
  • Bursdagsfeiring
  • Sommerfest
  • Skidag

Samarbeid hjem-barnehage

Foreldre blir hørt, og det er nært samarbeid mellom foreldre og barnehage.

  • Daglig kontakt med foreldrene
  • Foreldresamtaler to ganger i året
  • Foreldremøter
  • Ukeplaner / månedsplaner
  • Infoskriv / infotavle

Eksternt samarbeid

Barnehagen samarbeider med eksterne aktører.

  • Andre barnehager
  • Glåmdal Pedagogisk-Psykologisk Senter(GPPS)
  • Barn -og ungeenheten
  • Barneskolene

Vikarbruk

Det blir satt inn vikarer i barnehagen.

  • Det blir satt inn vikar etter behov, tilgang, og ut fra økonomiske rammer

Det praktiseres fleksibilitet i barnehagene

Dette praktiseres på forskjellig måte.

  • Kjøp av dager dersom det passer for avdelingen
  • Alle typer plasser
  • Søvn og mat etter behov på småbarnsavdelingene

Sikkerhet

Sikkerhet ivaretas ved rutiner i barnehagen.

  • Vi følger gjeldende lover, forskrifter og HMS-rutiner
  • Årlig kontroll av lekeapparater
  • Bruker refleksvester på turer
  • Førstehjelpsutstyr
  • Brannøvelse
Sist oppdatert: 03.11.2015 13:53
Tekst: Anne Marit Woll
Foto: 
Topp