Hovedmeny Innhold Relatert stoff Undermeny Forsiden

Kvalitet i Marikollen barnehage

For utdypende informasjon om punktene under, se Årsplan Marikollen barnehage.

Alle barnehagene har sitt særpreg

Den enkelte barnehage har særlige satsningsområder.

  • Marikollen barnehage arbeider etter Reggio Emilias filosofi
  • En grunnleggende holdning til barnet, der barnet ses på som kompetent med iboende muligheter for utvikling
  • Gi barna mulighet til å oppdage , oppleve og utforske gjennom skapende aktiviteter
  • Den voksenes rolle er å veilede og legge til rette for at barnet skal få være aktiv i sin læring
  • Dokumentasjon
  • Fokus på miljø - gjenbruksmateriell

Barnehagen som læringsarena

Barna har gode muligheter for lek ute og inne.

  • Universell utforming ute og inne
  • Variert uteområde
  • Flott turområde i nærmiljøet
  • Stort fellesrom inne som benyttes av alle til lek og læring
  • Stimulerer de kreative sidene hos barna

Læring er viktig

Barnehagen har strukturerte opplegg for:
A. Begreps- og språkopplæring

  • Lek, spill og aktiviteter i grupper eller soner
  • Kommunikasjon, verbal eller nonverbal, er en viktig del av Reggio Emilias filosofi
  • Samling- og sangstunder

B. Sosial utvikling

  • Prosjektjobbing med barna
  • Lek og aktiviteter i aldersjevne eller aldersblandede grupper på tvers av avdelingene
  • Aldersrene avdelinger for ett og to åringene

C. Fysisk fostring

  • Gym i gymsal
  • Dans og bevegelse
  • Uteliv
  • Turer i skog og mark

Sosial utvikling i et inkluderende fellesskap

Barna i barnehagen har venner.

  • Jobbe med samspill og fellesskapsfølelse på tvers av avdelinger og alder
  • Smidig overgang fra liten til stor avdeling p.g.a daglig kontakt i fellesarealet
  • Observasjon

Kompetanse

Det er god kompetanse i barnehagen.

  • Seks pedagogiske ledere, pluss styrer (to med sos.ped/spes.ped)
  • Seks barne- og ungdomsarbeidere
  • To assistenter
  • God kompetanse innen Reggio Emilia-filosofien

Å se det enkelte barn og møte det der det er

Barnehagen har kompetanse og verktøy til å foreta kartlegging.

  • Observasjon i ulike former
  • TRAS(Tidlig registrering av språkutvikling)

Tidlig innsats

Barnehagen har rutiner som fanger opp de barna som trenger ekstra støtte, -med en gang de starter i barnehagen.

  • Introduksjonssamtale
  • Observasjon
  • Tverrfaglig samarbeid - fagteam, samarbeidsmøter mellom barnehagen, helsesøster, Kongsvinger pedagogisk psykologisk tjeneste og barnevern
  • Samtale med foreldre  i overgangssituasjoner (fra liten til stor avd. og før skolestart)

Skolestartere

Barnehagen har et særskilt opplegg til skolestarterne.

  • Skolestarterklubb to ganger per uke
  • Kontakt med skolen, gymsal eller uteområde èn gang per uke

Overgangen til skole

Foreldre er aktive medspillere i overgangen.

  • Gjennomgang av TRAS-skjema ved behov
  • Foreldresamtale
  • Samarbeid med skole ved behov

Mat

Fra 1. januar 2012 ble mattilbudet i barnehagen kommunalt. Tilbudet er frivillig og betales på giro sammen med barnehageavgiften. I dette inngår:

  • Brødmåltider med variert pålegg til frokost og lunsj
  • Korn eller knekkebrød og frukt til ettermiddagsmat
  • Melk til brødmåltider og kornblandinger
  • Varm mat enkelte dager

IKT

Barnehagen gir tilbud om IKT som læringsverktøy.

  • Internett brukes til innhenting av informasjon om ulik emner
  • Programvare til læring
  • Bildebehandling til dokumentasjon
  • Slideshow
  • Nettbrett

Medvirkning

Barna i barnehagen er med og bestemmer.

  • Medvirkning, utforskning og delaktighet i tråd med Reggio Emilias filosofi
  • Prosjekter etter barnas interesser og utforskertrang
  • Aktive i sin egen læring
  • Barna stimuleres til å ta egne valg
  • Lyttende voksne, i dialog med barnet

Likestilling

Barnehagen praktiserer likestilling mellom jenter og gutter blant annet gjennom aktiviteter som tar hensyn til det enkelte barns identitet.

  • Likeverd vektlegges
  • Vi jobber innad for å øke fokuset og tilrettelegge for likestilling
  • Like muligheter for gutter og jenter

Barnehagen tar hensyn til mangfold i sine markeringer

Barnehagen har sine egne tradisjoner i forhold til markeringer.

  • Bursdagsfeiring med fokus på barnet
  • Advent, Lucia, nissefest, frivillig julegudstjeneste
  • Fastelavensfest
  • Påskelunch
  • Sommerfest med kunstutstilling og underholdning
  • St. Hans feiring

Samarbeid hjem-barnehage

Foreldre blir hørt, og det er nært samarbeid mellom foreldre og barnehage.

  • Nye foreldre innkalles til møte i barnehagen før barnet begynner
  • Foreldreråd/foreldrerådsutvalg
  • Samarbeidsutvalg
  • Introduksjonssamtale når barnet begynner
  • Foreldresamtaler
  • Foreldremøter
  • Foreldrekaffe
  • Daglig kontakt i hente- og bringesituasjonen
  • Informasjon på nett/mail/SMS

Eksternt samarbeid

Barnehagen samarbeider med eksterne aktører.

  • Barneskolene, Marikollen skole
  • Barnevern
  • Kongsvinger pedagogisk psykologisk tjeneste (KPPT)
  • Helsesøster, fysioterapeut
  • Andre barnehager

Vikarbruk

Det blir satt inn vikarer i barnehagen.

  • Personalet samarbeider ved fravær
  • Vikar settes inn etter vurdering av behov og tilgang

Det praktiseres fleksibilitet i barnehagene

Dette gjøres på ulik måte.

  • Foreldrene får den type plass de ønsker
  • Kjøp av ekstra dag er mulig dersom det passer for avdelingen

Sikkerhet

Sikkerheten ivaretas ved rutiner i barnehagen

  • Internkontroll
  • Årlig kontroll av lekeplassutstyr
  • Skriftlige avtaler mellom foreldre og barnehage f.eks om billedbruk, video, webside, ake i bil, hente og bringe
  • Beredskapsplan for brann, ved alvorlig ulykke, dødsfall mm.
Sist oppdatert: 29.09.2016 13:56
Tekst: Liv Sutterud
Foto: 
Topp