Barns medvirkning handler om å gi barn muligheten til å påvirke sitt eget liv og lære dem demokratiske verdier.

Foreldremedvirkning gir en bedre læringsarena for barnet og styrker samarbeidet mellom hjem og skole.

Barns rett til medvirkning og hensynet til barnets beste (Lov om barnehager, kap. 2, § 3)

  • Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og i saker som gjelder dem selv.
  • Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
  • Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
  • I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen, skal hva som er best for barnet, være et grunnleggende hensyn.

Elevens beste ( Opplæringsloven, kap. 10, § 10-1)

  • Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder elever.  (Ses i sammenheng med reglene i Grunnloven § 104 andre ledd og barnekonvensjonen artikkel 3. 

Elevenes rett til medvirkning (Opplæringsloven,  Kap. 10, § 10-2)

  • Elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder dem selv etter loven, og at de har rett til å ytre meningene sine fritt.
  • Elevene skal bli hørt og meningene deres skal legges vekt på etter alder og modning. (Ses i sammenheng med reglene i Grunnloven §§ 100 og 104 og barnekonvensjonen artikkel 12)

Retten til et skoledemokrati for elever og foreldre (Opplæringsloven, kap. 10, § 10-4)

  • Elevene og foreldrene skal involveres i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolevirksomheten.
  • Elevene og foreldrene skal bl.a. medvirke i arbeidet med skolemiljø, kvalitetsutvikling av opplæringen og fastsettelsen av skoleregler.
  • Kommunene og fylkeskommunene må også sørge for at elevene og foreldrene blir involvert i andre ting som er viktig for dem, som organisering av skoledemokratiet. For at elevene skal kunne delta må deltakelsen tilpasses alderen på elevene. Kravet omfatter ikke foreldre til myndige. Skolen må være aktiv, og veilede og støtte elevene i arbeidet med elevdemokrati. 

Organisering av skoledemokratiet (Opplæringsloven, kap. 10, § 10-7)

  • Skolene skal ha et elevråd, men elevene kan velge hvordan de vil organisere måte. Dette står i  § 10-5. Grunnskoler skal også ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene. Foreldrene kan velge hvordan de vil  organisere seg. Det står også om andre brukerorgan.