Kongsvinger pedagogisk-psykologisk tjeneste
PPT samarbeider med ansatte i barnehager og skoler for å fremme en inkluderende praksis i barnehage og skole. PPT undersøker om barn og unge kan ha behov for ekstra støtte og tilrettelagte tiltak i barnehage og skole.

Her finner du informasjon om PPT og hvordan du kan få hjelp
Hva gjør PPT?
- Du som er forelder, kan ta kontakt med barnehagen eller skolen hvis du er bekymret.
- PPT undersøker om barn kan ha behov for særskilt tilrettelegging gjennom observasjon av læringsmiljøet, kartlegging og tester.
- PPT gir råd og veiledning til foreldre.
- PPT tilbyr opplæring/veiledning til ansatte i barnehager og skoler.
Hvem kan få hjelp?
Vi hjelper barn i barnehage og skole med behov for særskilt tilrettelegging:
- språk- og talevansker, logoped
- konsentrasjonsvansker
- sosiale og emosjonelle vansker
- syn- og hørselsvansker
- generelle lærevansker eller fagvansker
- lese- og skrivevansker
- matematikkvansker
- ikke-språklige lærevansker
Slik søker du om hjelp i barnehagen
Slik gjør du om du er lurer på om ditt barn har behov for særskilt tilrettelegging:
- Ta kontakt med barnehagen. Barnehagen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
- Hvis barnet ditt barn fortsatt har utfordringer knyttet til utvikling og læring, kan barnehagen og foresatte henvise til PPT. PPT gjør ytterligere undersøkelser, og vil gi veiledning og råd om hva barnet har behov for av tilrettelegging.
- Hvis PPT konkluderer med at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, utarbeider vi en sakkyndig vurdering.
- Hvis den sakkyndige vurderingen konkluderer med at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, skal kommunen gjøre vedtak om at barnet skal ha spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.
- Her finner du mer informasjon: Saksgang ved bekymring
Slik søker du om hjelp på skolen
Slik gjør du om du er lurer på om ditt barn har behov for særskilt tilrettelegging i skolen:
- Ta kontakt med skolen. Skolen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
- Hvis barnet ditt fortsatt har utfordringer knyttet til læring, kan skolen og foreldre henvise til PPT. PPT gjør ytterligere undersøkelser om tilretteleggingsbehov eleven har, og gir veiledning og råd på bakgrunn av dette.
- Hvis PPT konkluderer med at eleven har behov for tilrettelagte tiltak i form av spesialundervisning, utarbeider vi en sakkyndig vurdering.
- Hvis den sakkyndige vurderingen konkluderer med at eleven har behov for spesialundervisning, skal kommunen gjøre vedtak om at eleven skal ha spesialundervisning.
- Her finner du mer informasjon: Saksgang ved bekymring
Finn barnehagens eller skolen kontaktperson
Skole |
Kontaktperson PPT |
---|---|
Austmarka |
Lena Godnes Iversen |
Brandval |
Anne Regi Ring |
KUSK |
Lena Godnes Iversen |
Langeland |
Tone Liheim |
Marikollen |
Tone Liheim |
Roverud |
Lena Godnes Iversen |
Vennersberg |
Carina Sjøenden (Gjelder fra 1. mars 2019) |
Finnskogen Montessorri |
Carina Sjøenden (Gjelder fra 1. mars 2019) |
NTG-U |
Lena Godnes Iversen |
Barnehage |
Kontaktperson PPT |
---|---|
Austmarka barnehage |
Aage Engen/Ida Ohm (Gjelder fra 1. mars 2019) |
Brandval barnehage |
Anne Regi Ring |
Eskoleia barnehage |
Eva Gylterud (Gjelder fra 1. mars 2019) |
Lia barnehage |
Ida Ohm |
Marikollen barnehage |
Ida Ohm |
Myrulla barnehage |
Anne Regi Ring |
Puttara FUS barnehage |
Anne Regi Ring |
Langeland barnehage |
Ida Ohm |
Vinger barnehage |
Eva Gylterud (Gjelder fra 1. mars 2019) |
Vangen barnehage |
Anne Regi Ring |