Opplysning, råd og veiledning
Du har rett til opplysning, råd og veiledning uavhengig av om du allerede er i en vanskelig livssituasjon eller om du mottar andre tjenester fra NAV. Du kan ta kontakt med NAV i oppholdskommunen. Du vil få tilbud om samtale med en veileder på NAV. Hvis du mottar økonomisk sosialhjelp kan opplysning, råd og veiledning bidra til å støtte opp under mulighetene dine til å klare deg selv.

Hvem kan få opplysning, råd og veiledning?
- Alle som oppholder seg i landet, har rett til å søke om å få vurdert sitt behov for tjenesten
Hva kan du forvente av tjenesten?
- Innholdet i opplysning, råd og veiledningstjenesten vurderes ut fra ditt behov.
- NAV skal ha et helhetlig fokus på din livssituasjon på ulike områder, som arbeid og aktivitet, helse, fritid, hjemmesituasjon, omsorgsoppgaver, boligforhold, nettverk og økonomi
- Et vedtak om opplysning, råd og veiledning
- Alle som jobber i NAV har taushetsplikt
- Du kan be om at en samtale blir gjennomført på et skjermet sted
Hva forventes av deg?
- Du møter til samtalen
- At du følger opp det som avtales med veileder
Hvordan søke på tjenesten
- Søknad sendes/leveres til NAV Kongsvinger.
- Søknadsskjema finner du her. (PDF, 1MB)
- I tillegg kan du hente skjemaet på NAV Kongsvinger eller kommunens servicetorg.
- Søknaden behandles så fort som mulig, og du kan forvente opptil 4 ukers behandlingstid
- Har du behov for råd og veiledning over tid, skal du ha et vedtak som sier hva tjenesten innhold
Klage
- Du kan klage på vedtaket
- Du har 3 uker frist fra du mottok vedtaket til å levere klagen
- Forklar hva du mener bør endres og begrunn hvorfor
- Trenger du veiledning til å fylle ut klage, kan NAV være behjelpelig
- Dersom NAV ikke gir medhold i klagen, sendes klagen til Fylkesmannen i Hedmark, som avgjør utfallet på klagen
Mer informasjon finner du på:
https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/generelle-råd-og-veiledning
https://tjenester.nav.no/veivisersosialhjelp/