Veileder for svømme- og livredningsopplæring 2025-2028

Kongsvinger kommune har utviklet en felles veileder for svømme- og livredningsopplæring i grunnskolen. Målet er å sikre at alle barn og unge får likeverdige og trygge opplæringsforhold i og ved vann – både innendørs og utendørs.
Veilederen gir skolene tydelige rammer og retningslinjer for hvordan svømme- og livredningsopplæring skal planlegges, gjennomføres og vurderes i tråd med læreplanen og opplæringsloven. Den omfatter alt fra kompetansemål og organisering til sikkerhet, vurdering og tilrettelegging for elever i sårbare situasjoner. Veilederen gjelder for perioden 2025–2028 og skal revideres årlig for å sikre kvalitet og utvikling.
Veileder for svømme- og livredningsopplæring i Kongsvinger kommune
1.0 Innledning
Svømme- og livredningsopplæring i grunnskolen er forankret i læreplanene til kroppsøvingsfaget. Læreplanene er endret i lys av Fagfornyelsen 2020 (LK20), noe som stiller nye og mer omfattende krav til skoler, ledere, lærere og selve opplæringen.
Jf. Opplæringsloven §13-10 har skoleeier ansvaret for at elevene gis svømme- og livredningsopplæring i tråd med lov og forskrifter, her læreplan. Læreplanen beskriver ikke antall timer eller hvilke trinn svømme- og livredningsopplæringen skal ligge. Læreplanen beskriver derimot hvilke kompetansemål som skal være oppnådd etter 2. trinn, 4. trinn, 7. trinn og 10. trinn.
Arbeidet med denne veilederen er gitt i oppdrag fra skoleeier med målsetting om likhetsprinsisippet og kvalitetssikring av svømme- og livredningsopplæringen for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune.
Elever i Kongsvinger kommune vil få svømme- og livredningsopplæring i henhold til denne veilederen. Denne veilederen er laget i tråd med læreplan i kroppsøving, Opplæringsloven med forskrifter og En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi 2022.
Dette sikrer likhet og kvalitet for alle elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune.
Det er fortsatt innhold i denne veilederen som ikke er fullstendig planlagt og satt i verk, slik at denne veilederen vil endres, evalueres og revideres når nødvendig mot slutten av hvert skoleår i løpet av perioden 2025-2028.
1.1 Kommunens overordnede mål
I 2015 ble det vedtatt at det skulle lages en ny norsk definisjon av begrepet svømmedyktig.
Vere svømmedyktig ved å falle uti på djupt vatn, svømme 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg); så svømme’ meter på rygg og ta seg opp på land.’’ (Utdanningsdirektoratet, 2020).
Kongsvinger kommune har vedtatt at følgende skal være kommunens overordnede mål for svømme- og livredningskompetanse:
Alle barn og unge i Kongsvinger kommune skal ha ferdigheter, kompetanse og kunnskaper til å være trygg i, ved og på vann innendørs og utendørs.’’
Ytterligere forklart betyr dette at barn og unge i Kongsvinger kommune har ferdigheter, kompetanse og kunnskap som gjør de svømmedyktige, i stand til å utføre selvberging av seg selv og livredning av andre, samt inneha gode holdninger knyttet til opphold i, ved og på vann.
Målet realiseres ved at alle barn og unge i Kongsvinger kommune får svømme- og livredningsopplæring i tråd med denne veilederen, at den enkelte skole setter i verk tiltak i tilfeller hvor elever ikke oppnår kompetansemål for respektive trinn og aktivt bruker kartleggingsverktøyet Conexus Engage før, under og etter opplæring.
1.2 Gratis inngang for barn og unge i Kongsbadet
Kongsvinger kommune undersøker høsten 2025 muligheten for gratis inngang for barn på barnetrinnet. Dette vil fungere som et tiltak for å nå kommunens mål om trygge barn i vannet.
2.0 Kompetansemål i grunnskolen
2.1 Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann
- Øve på trygg ferdsel ved vann og på å tilkalle hjelp
2.2 Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg, rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land
2.3 Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Utføre grunnleggende teknikker i svømming på magen, på ryggen og under vann
- Vurdere sikkerhet i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre selvberging i vann
2.4 Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Utføre varierte svømmeteknikker og svømme en lengre distanse basert på egen målsetting
- Forstå og gjennomføre livredning i, på og ved vann ute i naturen
3.0 Organisering
Kompetansemål skal sammen med kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter, fagets relevans og verdier og rett til tilpasset opplæring være førende for planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen, samt underveis- og sluttvurdering.
3.1 Organisering opplæring
3.1.1 Barnehage
Kongsvinger Svømmeklubb søker midler hos Statsforvalteren på vegne av barnehager i Kongsvinger kommune. Kongsvinger Svømmeklubb sender ut nødvendig informasjon, planlegger og gjennomfører dette tilbudet i samarbeid med barnehagene. Tilbudet omfatter én uke høst og én uke vår med timer på 45 minutter. Hovedmålene for barnehagesvømming er vanntilvenning og selvberging.
Barnehagene mottar invitasjon og informasjon direkte fra Kongsvinger Svømmeklubb. Andre spørsmål knyttet til barnehagesvømming i kommunen rettes til svømmeskoleansvarlig i Kongsvinger Svømmeklubb per mail: post@kongsvingersvommeklubb.no
Lenke til søknadsprosess: https://svommedyktig.no/kurs-og-stotte/tilskotsordningar/tilskot-til-symjeopplaring-i-barnehagen/
3.1.2 Skole
Undervisning i skolen planlegges og gjennomføres av faglærere i kroppsøving på respektive skoler i henhold til denne veilederen.
Under viser progresjonsplan for svømme- og livredningsopplæring for elever i Kongsvinger kommune. Fagseksjon på hver enkelt skole har metodefrihet til å planlegge timer i henhold til progresjonsplanen.
Lenker til progresjonsplan: https://svommedyktig.no/
Barnehage
Overordnet mål:
- Vanntilvenning
- Selvberging
Omfang:
- Én uke høst og én uke vår, 45 minutter per økt
- Gjennomføres av Kongsvinger Svømmeklubb
2. trinn
Overordnet mål:
- Vanntilvenning
- Trygg ferdsel ved vann
- Tilkalle hjelp
Omfang:
- 10 uker
4. trinn
Overordnet mål:
- Kjerneøvelser rettet mot obligatorisk ferdighetsprøve (dykke, flyte, gli og fremdrift)
- Utendørs svømme- og livredningsopplæring i samarbeid med Kongsvinger Svømmeklubb
Omfang:
- 20 uker
- 1 dag per skole utendørs (i samarbeid med Kongsvinger Svømmeklubb)
7. trinn
Overordnet mål:
- Grunnleggende svømmeteknikker
- Vurdere sikkerhet ved naturferdsel i nærheten av vann
- Selvberging
Omfang:
- 8 uker
8.–10. trinn
Overordnet mål:
- Varierte svømmeteknikker
- Langdistansesvømming
- Livredning i, på og ved vann ute i naturen
- Utendørs svømme- og livredningsopplæring
Omfang:
- 8 uker per trinn
- 1 dag utendørs per trinn på 8. og 9. trinn som fagdag
- 3 timer utendørs per trinn på 8. og 9. trinn
3.2 Oversikt tider i Kongsbadet
For å skape best mulig rammer og læringssituasjon for elevene i Kongsvinger kommune er denne oversikten utarbeidet. Store og mindre skoler fordeles på forskjellige dager slik at kapasiteten i Kongsbadet brukes på en mest mulig effektiv måte.
Ukentlig timeplan for skolene:
Mandag:
- Brandval: kl. 09:00–10:00
- Roverud: kl. 09:00–10:00
Tirsdag:
- Langeland: kl. 09:00–13:00
- Marikollen: kl. 10:00–13:00
Onsdag:
- Vennersberg: kl. 09:00–13:30
Fredag:
- Austmarka: kl. 09:00–11:00
Denne rulleringen er evaluert i 2025 og fortsetter skoleåret 2026-2027.
3.3 Elever i sårbare situasjoner
3.3.1 Minoritetsspråklige elever
Kongsvinger kommune tar årlig imot mellom 30-50 minoritetsspråklige elever som blir bosatt i kommunen i kort eller lang tid. Dette er elever som ofte har liten eller ingen erfaring med svømming og livredning. Elevene har rett til særskilt norskopplæring noe som fører til at mange elever ikke følger klassens originale timeplan og mister da muligheten til ordinær svømme- og livredningsopplæring.
Kunnskapsdepartementet har videreført Tilskuddsordningen for svømmeopplæring av nyankomne og Kongsvinger kommune i samarbeid med Kongsvinger Svømmeklubb søker om midler til gjennomføring av svømmeopplæring for minoritetsspråklige elever i kommunen. Frist for å søke midler er 01. mai. Kongsvinger Svømmeklubb og Kongsvinger kommune søker begge midler.
Elever i Kongsvinger grunnskole med vedtak §3.6 tilbys et intensivkurs før skolestart og jevnlige opplæringstimer etter skoletid i samarbeid med Kongsvinger Svømmeklubb.
Se vedlegg for rutiner. Spørsmål rettes til post@kongsvingersvommeklubb.no
Lenke til søknadsprosess: https://svommedyktig.no/kurs-og-stotte/tilskotsordningar/tilskuddsordningen-til-svommeopplaring-for-nyankomne/
3.3.2 Elever som ikke når gitte kompetansemål
Ved tilfeller hvor enkeltelever ikke når kompetansemål for sitt trinn er det skolens ansvar i første omgang å sette inn tiltak for dette.
Hvis dette ikke hjelper, kan elever som av ulike årsaker ikke når kompetansemål for sitt trinn meldes inn til marius.ellingsen@edu.kongsvinger.kommue.no, Kongsvinger ungdomsskole og motta samme tilbud som minoritetsspråklige elever på sin skole, se vedlegg 8 for rutiner.Ansvarlige for svømme- og livredningsopplæring på hver skole bruker kartleggingsverktøyet Conexus Engage for å synliggjøre behovet og melde dette videre.
4.0 Vurdering
Underveisvurdering og sluttvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetatanse i kroppsøvingsfaget. Svømme- og livredningsopplæringen skal også tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger.
4.1 Kartlegging
For å kunne ivareta alle elever og tilby et best mulig tilbud til alle i kommunen er vi avhengige av god kartlegging av elever, spesielt i overganger mellom barnehage, barneskole og ungdomsskole.
Kongsvinger kommune benytter seg av kartleggingsverktøyet Conexus Engage https://engage-no.conexus.net/, innlogging via FEIDE.
Alle lærere som er ansvarlig for svømme- og livredningsopplæring på barne- og ungdomsskolen kartlegger elevene ut fra testøvelser fra obligatorisk ferdighetsprøve 4. trinn, samt øvelser fra 1-4. trinn, 5-7. trinn og 8-10. trinn underveis i opplæringen.
God og korrekt bruk av kartleggingsverktøyet sikrer blant annet en god overgang fra barneskole til ungdomsskole, ved bytte av lærer eller bytte av skole. Dette bidrar samtidig til en tilpasset planlegging av undervisningen.
4.2 Underveisvurdering
Underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæring og øke kompetansen i fag.
For 4. trinn er obligatorisk ferdighetsprøve en del av underveisvurderingen. Lenke til øvelser i obligatorisk ferdighetsprøve for 4. trinn og progresjonsøvelser: https://svommedyktig.no/ressurser/obligatorisk-ferdighetsprove/
Resterende trinn følger sine rutiner for underveisvurdering i kroppsøving, her svømming.
4.3 Sluttvurdering
Hver skole er ansvarlig for et system for vurdering i kroppsøving, her svømming. Det anbefales at felles rutiner for vurdering, vurderingskriterier, kjennetegn på måloppnåelse og lignende drøftes i fagseksjoner på hver enkelt skole, samt på Fagnettverk svømming i Kongsvinger kommune.
5.0 Sikkerhet
Skolen skal arbeide kontinuerlig og systematisk for å skape et trygt og gode skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring jf. §12-2 og §12-3 i opplæringsloven. Elevenes sikkerhet under opplæring i, ved og på vann beskrives i §12-1 i forskrift til opplæringsloven.
Internkontrollforskriften beskriver skolens ansvar for internkontroll og systematisk HMS-arbeid. Se vedlegg for maler og eksempler på dette arbeidet.
5.1 Tilsyn
§ 12-1 i Forskrift til opplæringslova beskriver skolens ansvar til tilsyn. Minstekravet til tilsyn er èn voksen med svømme- og livredningskompetanse for 15 elever. Hvis gruppen overstiger 15 eller hensynet til trygghet krever det må tilsynet økes deretter. Elever som trenger særskilte tilrettelegginger, har ulike sykdommer eller diagnoser, nedsatt funksjonsevne, utagerende adferd eller lignende krever ekstra tilsyn. Dette ansvaret ligger hos voksne, ansvarlige for elevene og planleggingen, her faglærer og/eller assistent som følger elev.
Tilsynsperson må ha lokal livredningskompetanse. Dette vil si svømme- og dykkekompetanse, samt livredningskompetanse tilpasset elevmangfoldet, sted for opplæringen og dets risikoforhold.
Avsnittet over gjelder også for skolefritidsordningen på barnetrinnet.
5.2 Internkontroll
Skoleeier er ansvarlig for at enhver skole jobber systematisk med HMS-arbeid og følger krav om internkontroll på sin virksomhet som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).
Innholdet i skolens internkontroll beskrives i Internkontrollforskriften §5. Dette innholdet skal også dokumenteres skriftlig. Dette arbeidet skal gjennomgås og revideres årlig i samarbeid mellom aktuelle lærere/assistenter og skolens ledelse.
Utendørs svømme- og livredningsopplæring krever mer i forhold til internkontrollen og planleggingen. Rammefaktorene i undervisningen er hele tiden dynamiske, for eksempel vær, vind og nedbør, temperatur og ulike opplæringsarenaer.
Hver enkelt skole skal aktivt arbeide og utvikle sin internkontroll. Det anbefales at skolen inkluderer sitt HMS-arbeid knyttet til utendørs svømme- og livredningsopplæring i skolens generelle HMS-arbeid og diskuterer dette i skolens arbeidsmiljøutvalg. Temaet vil også være aktuelt i arbeidet til Fagnettverk svømming i Kongsvinger kommune.
Se vedlegg for aktuelle dokumenter som bør inkluderes i skolens internkontroll.
5.3 Kompetanseheving
Alle voksne med ansvar for svømme- og livredningsopplæring gjennomfører annethvert år oppfriskningskurs i livrednings- og selvbergingskompetanse. Dette skjer gjennom instruktør på Kongsvinger ungdomsskole i løpet av skoleåret. Det gjennomføres både kurs for innendørs- og utendørs opplæring.
Vår og høst 2024 startet Kongsvinger kommune et samarbeid med Høgskolen i Innlandet om kompetanseheving i kaldt vann. Denne kompetansehevingen gjennomføres annethvert år og gjennomføres sammen med skoler i hele Kongsvingerregionen.
5.4 Utstyr, sikkerhet og opplæring
5.4.1 Innendørs svømme- og livredningsopplæring
Kongsvinger kommune og Kongsvinger svømmeklubb har våren 2024 inngått et samarbeid om innkjøp og bruk av utstyr til bruk i svømme- og livredningsopplæring i Kongsbadet. Utstyret er kjøpt inn til Kongsvinger svømmeklubb og grunnskoler i Kongsvinger kommune. Se vedlegg for mer informasjon.
5.4.2 Utendørs svømme- og livredningsopplæring
Det jobbes for å utarbeide en innkjøpsplan for innkjøp av utstyr til utendørs svømme- og livrednings opplæring i Kongsvinger kommune. Utstyret lagres på Kongsvinger ungdomsskole og skal brukes av alle grunnskoler i Kongsvinger kommune.
Per vår 2025 disponerer Kongsvinger ungdomsskole i samarbeid med Kongsvinger Svømmeklubb tre sett med utstyr til utendørs svømme- og livredningsopplæring. Fra høsten 2025 vil det også være flere sett tilgjengelige. Dette er utstyr som alle kommunale skoler kan bruke til gjennomføring av undervisning.
Innhold, vedlikehold og antall til bruk innendørs og utendørs sjekkes av Fagnettverk svømming i Kongsvinger kommune sammen med Kongsvinger svømmeklubb i april-mai hvert skoleår. Eventuelle kjøp avtales mellom fagnettverket, Kongsvinger Svømmeklubb og rådgiver i stab oppvekst.
6.0 Fagnettverk svømming i Kongsvinger kommune
Fra og med skolestart 2025-2026 er det opprettet et kommunalt fagnettverk knyttet til svømme- og livredningsopplæring i Kongsvinger kommune med lærere fra grunnskolen.
Overordnet mål i fagnettverket er kompetansedeling, kompetansebygging, diskusjonsforum på tvers av skoler i kommunen.
Dette fagnettverket vil fokusere på praktisk erfaringsdeling, men også jevnlig diskutere forskning, retningslinjer og resultater fra kartlegginger, utarbeide rutiner, gå over utstyr og ekstra behov, samarbeide om metode, pedagogikk og lignende.
Spørsmål knyttet til fagnettverk svømming rettes til:
7.0 Vedlegg
- Vedlegg 1. Alarmplan Bæreia eksempel
- Vedlegg 2. Alarmplan Kongsbadet
- Vedlegg 3. Avviksskjema uønskede hendelser
- Vedlegg 4: Risikovurdering Bæreia eksempel
- Vedlegg 5: Risikovurdering mal
- Vedlegg 6: Oversikt lover, forskrifter og veiledninger
- Vedlegg 7: Nyttige lenker
- Vedlegg 8: Rutiner tilbud minoritetsspråklige elever
- Vedlegg 9: Samarbeidsavtale utstyr
8.0 Kilder
En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-12-06-1127
Forskrift til opplæringslova
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (Opplæringslova)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12
Læreplan kroppsøving (KRO01-05)