Spadetaket som markerer fremtiden

Tirsdag ble en viktig milepæl nådd for jernbanesatsingen i Innlandet. Med første spadetak er byggingen av et nytt krysningsspor på Galterud offisielt i gang. Dette markerer starten på et prosjekt som vil styrke kapasiteten og punktligheten på den overbelastede Kongsvingerbanen.

Lengre tog og bedre flyt

Det nye krysningssporet, som etableres nordøst for Galterud stasjon, vil gjøre det mulig for 740 meter lange godstog å krysse hverandre. Dagens spor er kun 279 meter langt og har lenge vært en flaskehals. Når det nye sporet står ferdig høsten 2026, vil det avlaste Kongsvinger stasjon og bidra til en mer effektiv togtrafikk på hele strekningen.

Stort løft for gods og miljø

Kongsvingerbanen har vært erklært overbelastet siden 2017. Med dette tiltaket – og flere kommende prosjekter på Seterstøa, Bodung og Rånåsfoss – legges det til rette for lengre og mer punktlige godstog. Dette er ikke bare viktig for næringslivet, men også for miljøet, ettersom mer gods kan flyttes fra vei til bane.

Et krevende, men viktig prosjekt

For å kunne bygge krysningssporet må det etableres en fylling i Glomma, som vil strekke seg fra Huvnes bru til forbi Gulli bru. Prosjektet har en kostnadsramme på 350 millioner kroner, og entreprenøren Anlegg Øst AS skal stå for gjennomføringen.

Et resultat av langsiktig påvirkningsarbeid

Jernbaneforum Kongsvingerbanen har i lang tid jobbet for å få til investeringer på strekningen. De ønsker tiltaket på Galterud velkommen, og ser det som et tydelig signal om at det satses på Kongsvingerbanen. Totalt er det planlagt investeringer for 1,5 milliarder kroner på banen i gjeldende Nasjonal transportplan.