En visjon i praksis

Marikollen barnehage har som visjon å «leke og lære i en skapende atmosfære». Denne våren har visjonen kommet tydelig til uttrykk gjennom et prosjekt der barna har fått utforske kunst og kreativitet med utgangspunkt i ulike materialer og inspirasjonskilder. Prosjektet har vært forankret i Reggio Emilia-filosofien, hvor barns medvirkning og utforskning står sentralt.

Skapende prosesser med spor og materialer

Personalet har lagt ut «spor» i form av bilder, naturmaterialer, gjenbruksmateriell og annet inspirerende utstyr som barna kunne bruke til å lage egne kunstverk. Dette har resultert i en rekke kreative uttrykk – alt fra egg og påskeharer til kyllinger og spirende karse. Barna har fått bruke fantasien og sine egne ideer til å forme unike produkter, og prosessen har vært like viktig som resultatet.

Medvirkning og progresjon

Barnas stemmer har vært viktige i prosjektet. De har fått velge materialer, uttrykksformer og hva de ønsket å lage. Det har vært tydelig progresjon fra småbarnsavdelingene til de eldste barna, hvor de yngste har utforsket enkle former og teksturer, mens de eldste har jobbet mer detaljert og selvstendig.

Fellesskap og feiring

Prosjektet ble rundet av med en felles samling for hele barnehagen. Det ble sang, lek og latter – og både inne og ute ble det arrangert eggjakt til stor glede for barna. En felles lunsj satte prikken over i-en og skapte en fin ramme rundt avslutningen.

Kunst, kultur og kreativitet i fokus

Gjennom hele året har Marikollen barnehage hatt et ekstra fokus på fagområdet «kunst, kultur og kreativitet» fra Rammeplanen. Barna har fått estetiske erfaringer som har lagt grunnlag for tilhørighet, deltakelse og skapende arbeid. De har blitt støttet i å være aktive og i å uttrykke seg gjennom egne kunstneriske og kulturelle uttrykk.