Underveisvurdering og sluttvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetatanse i kroppsøvingsfaget. Svømme- og livredningsopplæringen skal også tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger.

4.1 Kartlegging

For å kunne ivareta alle elever og tilby et best mulig tilbud til alle i kommunen er vi avhengige av god kartlegging av elever, spesielt i overganger mellom barnehage, barneskole og ungdomsskole.

Kongsvinger kommune benytter seg av kartleggingsverktøyet Conexus Engage https://engage-no.conexus.net/, innlogging via FEIDE.

Alle lærere som er ansvarlig for svømme- og livredningsopplæring på barne- og ungdomsskolen kartlegger elevene ut fra testøvelser fra obligatorisk ferdighetsprøve 4. trinn, samt øvelser fra 1-4. trinn, 5-7. trinn og 8-10. trinn underveis i opplæringen.

God og korrekt bruk av kartleggingsverktøyet sikrer blant annet en god overgang fra barneskole til ungdomsskole, ved bytte av lærer eller bytte av skole. Dette bidrar samtidig til en tilpasset planlegging av undervisningen.

4.2 Underveisvurdering

Underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæring og øke kompetansen i fag.

For 4. trinn er obligatorisk ferdighetsprøve en del av underveisvurderingen. Lenke til øvelser i obligatorisk ferdighetsprøve for 4. trinn og progresjonsøvelser: https://svommedyktig.no/ressurser/obligatorisk-ferdighetsprove/

Resterende trinn følger sine rutiner for underveisvurdering i kroppsøving, her svømming.

4.3 Sluttvurdering

Hver skole er ansvarlig for et system for vurdering i kroppsøving, her svømming. Det anbefales at felles rutiner for vurdering, vurderingskriterier, kjennetegn på måloppnåelse og lignende drøftes i fagseksjoner på hver enkelt skole, samt på Fagnettverk svømming i Kongsvinger kommune.