Skolefritidsordning (SFO)
Skolefritidsordningen (SFO) er et tilbud til elever før og etter at vanlig skoledag. SFO er åpen fra klokken 07.00 til 17.00 mandag til fredag. Tilbudet gjelder alle elever på 1.–4. klassetrinn.
Her finner du felles informasjon som gjelder for skolefritidsordingen i Kongsvinger kommune
Hvem kan gå på SFO?
Hva gjør barna på SFO?
Skolefritidsordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter. Det skal tas utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. Skolefritidsordningen skal gi barna omsorg og tilsyn.
SFO skal være en alternativ læringsarena som understøtter skolens arbeid med elevenes faglige og sosiale utvikling, tilby læringsstøttende aktiviteter som er strukturerte og forutsigbare, samt gi rom for fysisk aktivitet og lek.Søk plass på SFO
I Visma Flyt Skole kan søke om plass, endre plasstørrelse eller si opp plass i SFO.
- Her går du inn på Visma Flyt skole
- Oppsigelse er fra den 1. per måned med en måneds varsel.
- Skal du bytte mellom hel og halv plass i SFO, så skal du søke om endre type plass.
Dagplass/tilfeldig plass
Du kan søke om dagplass for enkelte dager (tilfeldig plass). Ta kontakt direkte med SFO på den enkelte skole for å avtale dagplass.
Kan en få dagplass/tilfeldig plass på SFO?
Åpningstider for SFO
Skolefritidsordning (SFO) - Prisliste
Gjennom skolefritidsordning gir kommunen et tilbud til elever om opphold før og etter skoletid for elever fra 1. til 4. klasse.
- Søskenmoderasjon forutsetter at ett barn betaler for hel plass.
- Dersom søsken nr 2 (og evt. flere søsken) har hel plass, er prisen 70 % av hel plass
- Dersom søsken nr 2 (og evt. flere søsken) har halv plass, er prisen 50 % av hel plass
- Tilfeldig plass (kjøp av enkeltdager) gir ikke grunnlag for moderasjon.
- Barnefamilier med lav betalingsevne, kan etter søknad gis reduksjon eller fritak for foreldrebetaling.
Halv plass defineres som mindre enn 12 timer pr uke. 12 timer eller mer pr uke utgjør hel plass. Ved økning i timetallet i skolen for småskoletrinnet, endres antall oppholdstimer i SFO for halv plass tilsvarende.
Juli måned er betalingsfri.
- Hel plass: 3 145,- kroner per måned
- Halv plass: 2 250,- kroner per måned
- Enkeltdag: 410,- kroner per dag
- Tilleggsgebyr ved henting etter stengetid, kroner pr. påbegynt halvtime: 410,-.
- Tilleggsgebyr for barn med halv plass som overstiger opphold på 12 t/uke, kroner pr. påbegynt halvtime 410,-.
12 timers gratis SFO
- Det er 12 timers gratis SFO for elever på 1., 2. og 3. trinn.
Følgende priser vil da gjelde for disse elevene:
- Hel plass: 895,- kr.
- Halv plass: Gratis.
- Evt. kostpenger kommer i tillegg.
Har du rett på reduksjon i foreldrebetaling SFO?
- Det er innført redusert foreldrebetaling i SFO for 1. til 4. trinn for husholdninger med lav inntekt.
- Du har rett til redusert pris dersom maksprisen for en fulltidsplass er høyere enn 6 % av den samlede inntekten til husholdningen.
- Per 1. januar 2021 er satsen for hel plass på SFO kroner 3015,- og retten gjelder for husholdninger som har en inntekt lavere enn kroner 552 750,-.
- Penger for mat kommer i tillegg.
- Før du kan søke om redusert betaling, må barnet ditt ha fått innvilget plass i SFO.
- Har du har flere barn i SFO sender du bare én søknad.
- Redusert foreldrebetaling trer i kraft måneden etter at søknaden med alle vedlegg er mottatt, og har ikke tilbakevirkende kraft.
Slik søker du reduksjon og gratis SFO
12 timers gratis SFO
Vedtekter for den kommunale skolefritidsordning (SFO)
§ 1 MÅL OG VERDIGRUNNLAG
Skolefritidsordningen (heretter SFO) skal være et tilbud for alle barn fra 1.-4. trinn. Tilbudet skal være preget av trygghet, omsorg og opplevelser som stimulerer til vekst og utvikling i naturlig samvær med andre barn og voksne.
SFO er også et tilbud for barn med spesielle behov fra 5.-7. trinn.
Tilbudet er en frivillig del av grunnskoletilbudet. Det skal dekke barnas behov for hvile, aktiviteter og omsorg.
Kongsvinger kommune har utarbeidet en kvalitetsplan for SFO, med utgangspunkt i den nasjonale rammeplanen, som beskriver innholdet og aktiviteter. Den enkelte SFO tar utgangspunkt i denne planen. Denne skal presenteres i Samarbeidsutvalget.
§ 2 EIERFORHOLD
Kongsvinger kommune eier skolefritidsordningen og har ansvar for lokaler og drift. SFO skal ha lokaler med skolen som utgangspunkt. Det skal være et naturlig sambruk av lokaler.
Skolens Samarbeidsutvalg (SU) er styret for SFO.
§ 3 BEMANNING OG LEDELSE
Enhetsleder/rektor ved den enkelte skole er administrativ og faglig leder av SFO.
Leder SFO har møte- og talerett i samarbeidsutvalget (SU) ved skolen i saker som gjelder SFO.
SFO skal ha en bemanning som gir grunnlag for et meningsfylt og trygt tilbud til barna. Grunnbemanningen for SFO i Kongsvinger avhenger av antall barn og størrelsen på tilbudene. Bemanningen i den enkelte SFO kan bli styrket på grunn av barn som har særlige behov for omsorg og tilsyn.
For ansettelse i SFO kreves det tilfredsstillende politiattest, jfr. opplæringsloven §10-9. Personalet har taushetsplikt, jfr. forvaltningsloven §13.
§4 LEKE- OG OPPHOLDSAREAL
Barnas leke- og oppholdsarealer skal være tilpasset den aktiviteten som drives.
Ute- og inne arealene som brukes av SFO skal være i samsvar med kravene i opplæringslovens § 9 A og forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.
§ 5 OPPTAK
Søknad om SFO-plass gjøres via foreldreportalen knyttet opp mot skolens administrative system. Link finnes på kommunens hjemmeside. Opptak forutsetter at man er à jour med evt. SFO- og barnehagebetaling.
Søknadsfrist for oppstart i august er 1. mai.
§ 6 ENDRINGER/OPPSIGELSE
Etter opptak beholdes plassen til oppsigelse skjer innenfor 1. – 4. trinn.
Med unntak av mai, juni og juli, kan endringer/oppsigelse skje den 1. i hver måned etter minst en måneds skriftlig varsel. Endringer/oppsigelse av SFO-plass gjøres via foreldreportalen. Dersom oppsigelse skjer etter 1. mai, vil foreldrebetalingen fortsette ut skoleåret.
Plassen kan gå tapt ved 2 måneders uteblitt betaling eller dersom betalingen gjentatte ganger er uregelmessig. Evt. restanser vil bli innfordret.
§ 7 ÅPNINGSTID OG FERIER
SFO skal være åpen fra kl. 07.00 til 17.00 alle virkedager unntatt lørdag. SFO holdes stengt jule- og nyttårsaften, i romjula, påskeuka samt 3 uker i juli. I tillegg holdes SFO stengt på personalets fem planleggingsdager.
Det er bindende påmelding for opphold i tida etter skoleslutt i juni og før skolestart i august. Frist: 30. mai.
I perioder med få barn i den enkelte SFO vil kommunen kunne samordne SFO-tilbudene mellom flere skoler. Noen SFO-tilbud kan derfor bli stengt i skoleferien. Alternativt kan åpningstiden bli endret. Dette kan også bli gjeldende på skolens fridager. På skolens fridager, såkalte inneklemte dager, er halv plass inntil 5 timer pr. dag.
§ 8 BETALING
Foreldrebetalingen beregnes etter selvkostprinsippet og skal være lik i hele kommunen. Betalingssatser samt fakturagebyr fastsettes av kommunestyret gjennom det vedtatte betalingsregulativet hvert år. Det betales for 11 måneder i året.
Ved forsinket henting etter SFO’s åpningstid, kan kommunen kreve et gebyr for de utgiftene dette medfører. Ved 1. gangs hendelse, gis et skriftlig varsel, ved 2. gangs hendelse kan kommunen kreve et gebyr, jf. kommunens betalingsregulativ.
- Det tilbys hel plass, halv plass og tilfeldig plass.
- Hel plass: Hele SFO’s åpningstid
- Halv plass: Maks. 50 % av SFO’s åpningstid pr. uke (inntil 12 timer pr. uke i skoleåret og 24 timer pr. uke i skoleferien). Timer kan ikke flyttes mellom uker.
Elever på 1.,2. og 3. trinn har inntil 12 timer gratis SFO, dvs. gratis halv plass. - Tilfeldig plass: Tilfeldig plass (for enkeltdager) kan kjøpes i skoleåret ved å ta kontakt med den enkelte SFO. Bruken av tilfeldig plass avtales og kan brukes uten begrensninger på antall dager pr. måned. Tilfeldige plasser kan ikke brukes i skolens ferier.
- Søskenmoderasjon forutsetter at søsken nr. 1 betaler for hel plass.
- Moderasjonen gis til øvrige søsken.
-
- Dersom søsken nr. 2 (og evt. flere søsken) har hel plass, er prisen 70 % av hel plass.
- Dersom søsken nr. 2 (og evt. flere søsken) har halv plass, er prisen 50 % av hel plass.
- Tilfeldig plass gir ikke grunnlag for moderasjon
Dersom alle søsken har halv plass, gis ingen søskenmoderasjon.
Familier med lav inntekt kan søke om redusert pris for plass i SFO. Når du søker må du dokumentere familiens samlede bruttoinntekt. Søknaden sendes via foreldreportalen.
Evt. andre aktivitetstilbud som benyttes i SFO-tida, inkl. leksehjelp, gir ikke grunnlag for betalingsfritak i SFO. Det gir heller ikke mulighet til å utvide timetallet ved halv plass.
§ 9 FORSIKRING
Barna i SFO er forsikret i henhold til de forsikringer som gjelder for elever i grunnskolen i Kongsvinger.
§ 10 MATORDNING
Samarbeidsutvalget (styret) ved den enkelte skole bestemmer angående eventuell matordning i SFO.
Gratis SFO for barn med særskilte behov 5. - 7. trinn
Skoleruta - Ferie og fridager
Skoleruta for Kongsvinger kommune 2024/2025
Ferie- og fridager 2024/2025 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 19.08.24 Høstferie Uke 41: mandag 07.10.24 - fredag 11.10.24 Fridag Fredag 29.11.24 Juleferie Mandag 23.12.24 - onsdag 01.01.25 Fridag Fredag 31.01.25 Vinterferie Uke 9: mandag 24.02.25 - fredag 28.02.25 Påskeferie Mandag 14.04.25 - mandag 21.04.25 Fridag Fredag 02.05.25 Siste skoledag Fredag 20.06.25 Skoleruta for Kongsvinger kommune 2025/2026
Ferie- og fridager 2025/2026 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 18.08.25 Høstferie Uke 41: mandag 06.10.25 - fredag 10.10.25 Fridag Fredag 28.11.25 Juleferie Mandag 22.12.25 - fredag 02.01.26 Vinterferie Uke 9: mandag 23.02.26 - fredag 27.02.26 Påskeferie Mandag 30.03.26 - mandag 06.04.26 Siste skoledag Fredag 19.06.26 Skoleruta for Kongsvinger kommune 2026/2027
Ferie- og fridager 2026/2027 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 17.08.26 Høstferie Uke 41: mandag 05.10.26 - fredag 09.10.26 Fridag Fredag 27.11.26 Juleferie Mandag 21.12.26 - fredag 01.01.27 Vinterferie Uke 8: mandag 22.02.27 - fredag 26.02.27 Påskeferie Mandag 22.03.27 - mandag 29.03.27 Fridag Fredag 07.05.27 Siste skoledag Fredag 18.06.27 Hvilke ordensregler gjelder for grunnskolen i Kongsvinger?
Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune
Revidert, kommunestyret 06.oktober 2022
A. BAKGRUNN
Formålet med ordensregler er beskrevet i Udir-8-2014 (Er i tråd med de nye reglene i opplæringsloven, kapittel 9 A):
Læring, trygghet, trivsel, respekt og toleranse er sentrale formål med opplæringen i Norge. For å fremme slike verdier, og for å oppnå et godt læringsmiljø for elevene, er det viktig å ha klare rammer. Noen felles regler for hele skolesamfunnet, i form av et ordensreglement, kan bidra til å gi et godt og trygt skolemiljø. Det er viktig å ha klare og forutsigbare regler i skolehverdagen. Bevissthet rundt hva som er skolens syn på ønsket og akseptabel oppførsel, vil også gjøre oppfølging av uønsket oppførsel enklere.
Lokal forankring
Skolene i Kongsvinger skal preges av et konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte, der elevene lærer å se seg selv som medansvarlige for et godt fellesskap, og der sentrale verdier som respekt, toleranse, ansvar og åpenhet blir vektlagt. Ordensreglementet for grunnskolene i Kongsvinger skal være et virkemiddel for å nå en slik målsetting.
Kommunens ordensregler er hjemlet i opplæringsloven:
§ 9 A-10.Ordensreglement
- Kommunen skal gi forskrift om ordensreglement for den enkelte grunnskole, jf. Opplæringslova § 9 A-10.
- Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om orden og oppførsel, om kva tiltak som kan nyttast mot elevar som bryt reglementet, og om korleis slike saker skal behandlast.
- Skolen kan berre nytte tiltak som er fastsette i ordensreglementet. Tiltaka skal ikkje innebere fysisk refsing eller anna krenkjande behandling. Før det blir teke avgjerd om tiltak, har eleven rett til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.
- Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i forvaltningsloven § 38 første ledd bokstav c om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.
§ 9 A-11.Bortvising
- Kommunen kan fastsetje i ordensreglementet at grunnskoleelevar kan visast bort frå undervisninga dersom dei bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger. Elevar på 1. til 7. årstrinn kan visast bort for enkelttimar eller resten av dagen, og elevar på 8. til 10. årstrinn kan visast bort for opp til tre dagar, jf opplæringslova § 9 A-11.
- Rektor kan vedta bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Fylkeskommunen kan vedta at ein elev i vidaregåande skole skal visast bort for resten av skoleåret. Om ikkje kommunen eller fylkeskommunen fastset noko anna, kan rektor gi lærarar høve til å vise bort elevar frå si eiga undervisning for ei opplæringsøkt, men ikkje meir enn to klokketimar.
- Før det blir gjort vedtak om bortvising, skal ein ha vurdert andre tiltak. Foreldra skal varslast før ein elev på 1. til 7. årstrinn blir bortvist for resten av dagen.
- Retningslinjene for vurdering i orden og oppførsel for elever i ungdomsskolen finnes i forskrift til opplæringsloven. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22
§ 3-4.Vurdering i orden og i åtferd
- Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd er ordensreglementet til skolen, jf. opplæringslova § 9A-10. Elevane skal vere kjende med skolen sitt ordensreglement.
- Formålet med vurdering i orden og i åtferd er å fremje sosial læring, bidra til eit trygt og godt skolemiljø og gi informasjon om orden og åtferd.
- Orden heng saman med om eleven er punktleg, førebudd og følgjer opp arbeid.
- Åtferd heng saman med om eleven viser omsyn og respekt for andre.
- Kompetanse i fag skal ikkje trekkjast inn i vurderinga i orden eller i åtferd. Det skal tas omsyn til føresetnadene til eleven i vurderinga.
- Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov.
B. VIRKEOMRÅDE
Ordensreglementet gjelder i skoletida, det vil si i den tida barna/ungdommene er elever. Dette innebærer både timer og friminutt, og aktiviteter som skjer utenfor skolens område, men i skolens regi. Om forhold skjer i skolens faktiske eller digitale rom har ikke betydning. Også det som skjer i det digitale rom på skolens intranett, undervisningssystemer, ved SMS e.l. omfattes av ordensreglementet.
SFO og leksehjelp er ikke en del av skoletida, og omfattes derfor ikke av skolens ordensreglement. (Det vises til eget reglement for SFO og leksehjelp.)
I forarbeidene til reglene om ordensreglement vises det til at så lenge reglene begrunnes direkte i skolegangen, kan reglene til en viss grad ha virkning utenfor skolen. Det vises her særskilt til at elevenes atferd på skoleveien vil kunne omfattes av reglementet.
Gratis skoleskyss etter opplæringsloven kap. 7 henger så tett sammen med skolegangen at den reguleres av ordensreglementet. Det innebærer at det er grunnlag for sanksjoner mot f.eks. mobbing og andre krenkelser, også når dette oppstår på skoleveien.
Når det gjelder mobbing eller andre krenkelser, vil grensene mellom skole og fritid kunne utviskes. Dette gjelder også for mobbing som skjer i det digitale rom. Selv om krenkelsene skjer utenfor skolens område og utenfor skoletida, kan disse sanksjoneres etter skolens ordensreglement dersom de har sterk nok tilknytning til skolen og skolemiljøet. Mobbing eller andre krenkelser som skjer utenfor skoletida og som er foranlediget av skolesituasjonen eller setter preg på den omfattes av ordensreglementet. Dette gjelder f.eks. trusler som har direkte betydning for elevens skolehverdag.
C. KJENNETEGN PÅ GOD MÅLOPPNÅELSE
Kjennetegn på god orden (forberedelse, arbeidsvaner og arbeidsinnsats):
- Du møter presis på skolen og til undervisningen og unngår ugyldig fravær.
- Du er på skolen og deltar i undervisningen hele skoledagen.
- Du har med deg nødvendig utstyr, gjør lekser og leverer oppgaver/hjemmearbeid til avtalt tid.
- Du har gode arbeidsvaner og viser god arbeidsinnsats i timene.
- Du følger skolens ordensregler.
Kjennetegn på god oppførsel (mot elever, lærere og andre ansatte):
- Du oppfører deg hensynsfullt og høflig. Gjennom dette viser du respekt for dine medelever og skolens ansatte.
- Du medvirker til god arbeidsro og har fokus på læring i timene. Slik bidrar du til god læring for deg selv og for klassen. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22
- Du bruker kun tillatte hjelpemidler ved individuelle oppgaver og prøver og plagierer ikke andres arbeider.
- Du tar vare på og behandler skolens utstyr pent.
- Du følger skolens ordensregler.
Personalet setter anmerkninger som registreres i skole administrativt system Visma flyt skole ved brudd på ordensreglene når det gjelder orden og oppførsel. Det er helhetsinntrykket av deg som elev som gjelder – uavhengig av antall anmerkninger. Ved praktisering av ordensreglementet er det viktig å understreke at ingen disiplinærsak er lik, og som det framgår av forskriftene skal dine forutsetninger tas med i vurderingen.
D. ORDENSREGLER FOR ELEVENE I GRUNNSKOLEN I KONGSVINGER
- Orden generelt
Alle elever oppfører seg slik at det er trivelig og ryddig på skolen og skolens område. - Frammøte / fravær
Alle elever møter til rett tid om morgenen og til timene, og de forlater ikke undervisningen uten å ha avklart dette med læreren på forhånd. Fravær dokumenteres av foreldre/foresatte når elevene kommer tilbake etter fraværet. Ved sykdomsfravær skal skolen kontaktes fra første fraværsdag. Kjent/planlagt fravær avklares gjennom skriftlig melding/søknad i god tid på forhånd. - Lekser / nødvendig utstyr
Alle elever gjør sitt ytterste for at lekser og skriftlige arbeider gjøres og leveres til rett tid, og for at nødvendig utstyr er med til timene. - Arbeidsinnsats
Alle elever har arbeidsvaner og arbeidsinnsats som bidrar til god læring for seg selv og for klassen. - Behandling av utstyr
Utlevert iPad samt undervisningsmateriell og skolens øvrige utstyr og eiendom behandles med forsiktighet. Det samme gjelder utstyr som tilhører skolens ansatte eller medelever. Bøker/utstyr som ødelegges eller som ikke leveres inn ved skoleslutt må erstattes. - Oppførsel generelt
Alle elever har rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Dette stiller store krav til den enkeltes oppførsel og at det vises hensyn og respekt for andre for at miljøet i klassen og på skolen skal bli best mulig. Frekk ordbruk, banning eller slåssing er å vise manglende hensyn og respekt for andre. Det samme er det å forstyrre arbeidsroen i timene. Det beste læringsmiljøet får vi dersom alle lever opp til” den gylne regel”: "Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg!” - Krenkende atferd
Med krenkende atferd forstås ord og handlinger som kan såre andre mennesker. Grov språkbruk og krenkende atferd (mobbing, diskriminering, seksuell trakassering, vold, trusler og lignende), det være seg fysisk, verbalt eller digitalt, aksepteres ikke. Det å ta bilder og video-opptak av elever i” sårbare situasjoner” (for eksempel i dusj og garderobe) anses også som krenkende atferd. - Skoleskyss
Skoleskyssen skal skje i trygge og hyggelige former, fri for hærverk, bråk og plaging. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22 - Røyking / snusing / energidrikk / brus
Det er forbudt å ha med, å røyke, å snuse eller benytte andre tobakksprodukter. Forbud gjelder også bruk av energidrikk og brus på skolens område, på skolebussen eller på arrangementer i skolens regi. Det samme gjelder for e-sigaretter. (Jf. forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. § 18) - Rusmidler
Det er forbudt å være ruset, bruke, besitte og omsette rusmidler på skolens område, på skolebussen og på arrangementer i skolens regi. - Ulovlige gjenstander
Det er ikke tillatt å ha med våpen eller gjenstander som kan benyttes til å skremme eller utøve skade på andre. - Mobiltelefon
Mobiltelefon skal være avslått i skoletida - med mindre det er gitt annen beskjed. - Informasjonsteknologi
Datautstyr, programvare, Internett og e-post brukes med fornuft og i samsvar med etiske regler. Det er for eksempel strengt forbudt å oppbevare eller laste ned materiale med rasistisk eller pornografisk innhold. - Juks
Bruk av ikke-tillatte hjelpemidler samt ”ikke tillatt kommunikasjon” med andre i en prøvesituasjon anses som juks. Det samme gjelder kopiering/plagiering av andres arbeid. - Verdisaker
Elevene har selv ansvar for penger og verdisaker som de tar med seg på skolen. - Særskilte regler for den enkelte skole
Samarbeidsutvalget ved den enkelte skole kan vedta særskilte bestemmelser knyttet til spesielle forhold på skolen. Disse kommer i tillegg til og kan ikke stride mot ovenstående bestemmelser.
E. TILTAK SOM KAN BRUKES VED BRUDD PÅ REGLEMENTET
For alle elever i grunnskolen
- Påtale fra ansatte ved skolen.
- Melding til kontaktlærer og evt. rektor.
- Melding til foreldre/foresatte (muntlig og/eller skriftlig).
- Inndragning av rusmidler eller ulovlige gjenstander for overlevering til politiet.
- Pålegg om oppgaver for å rette opp skade elevene har påført skolens eiendom eller eiendeler: rydde søppel, fjerne tagging, vaske og lignende, evt. erstatning jf. pkt. 6.
- Bortvisning fra ordinær undervisning for resten av timen eller dagen (på 8. til 10.årstrinn kan eleven vist bort for opptil tre dager).
- Bytte av klasse evt. skole for en periode/permanent (jf. opplæringsloven § 9 A-12).
- Utestenging av enkeltelever fra spesielle aktiviteter/arrangementer, for eksempel ekskursjoner. Dette skal imidlertid kun brukes ved svært alvorlige brudd på ordensreglementet, og i slike tilfeller mottar elevene ordinær undervisning.
- Tap av rett til skoleskyss for en periode på inntil 7 dager ved dårlig oppførsel på skolebussen. Foreldre/foresatte har da ansvar for transport av eleven til/fra skolen.
For elever på ungdomstrinnet gjelder i tillegg:
- Innvirkning ved fastsetting av ordens- og/eller oppførselskarakter.
- I de tilfeller der man med rimelig sikkerhet kan si at det foreligger juks/forsøk på juks eller kopiering/plagiering fastsettes karakteren til 1 på besvarelsen/prøva. Dette gjelder både den som jukser og de som evt. bistår ved forsøket på juks. (For eksamen gjelder egne regler – jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-34.Annullering av eksamen.)
- Rektor kan fatte vedtak om bortvisning. (Jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-33.Bortvising frå eksamen)
- Forsentkomming og fravær teller ved fastsetting av ordenskarakteren (jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-4.Vurdering i orden og i åtferd).
KONTROLLTILTAK
Ved skjellig grunn til mistanke om brudd på pkt. 9, 10 eller 11 kan skolens ledelse foreta en ytre kontroll av elevenes eiendeler, for eksempel sekker og vesker samt evt. oppbevaringssteder som disponeres av eleven.
SAKSBEHANDLINGSREGLER
Rektor skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før konklusjon trekkes og evt. enkeltvedtak fattes. (Jf. forvaltningsloven § 17.) Før enkeltvedtak fattes, har eleven rett til å forklare seg muntlig overfor den/de som skal fatte enkeltvedtaket. Elevene skal i dette møtet ha med seg en myndig person. Enkeltvedtaket kan klages inn for Fylkesmannen (Jf. forvaltningsloven § 28)
STRAFFBARE FORHOLD
Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, skal skolen be om politiets bistand til å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte skal varsles om dette skriftlig. Straffbare forhold skal anmeldes til politiet i samråd med rådmannen. Dersom den fornærmede er en elev, avgjør eleven/foreldre/foresatte om forholdet skal anmeldes. Skolen kan vurdere bruk av ”gjenopprettende prosess” i regi av konfliktrådet.
ERSTATNING
Erstatningsansvar etter erstatningsrettslige regler, dvs. at foreldre/foresatte er erstatningsansvarlige for inntil kr. 5000,- (Jf. skadeerstatningsloven § 1-2)
Alle elever og foreldre/foresatte til elever i grunnskolen i Kongsvinger plikter å gjøre seg kjent med disse reglene.
Ordensreglene skal deles ut og gjennomgås ved skolestart hvert år, og eleven og dens foreldre/foresatte skal signere en bekreftelse på at ordensreglene er lest.
Ordensreglene skal også ligge på kommunens og den enkelte skoles hjemmesider.