Hensikten med folkemøtene var å gi god innsikt i planforslaget for EN10 som grunnlag for innspill til høringen som har frist 26. september.  

- Jeg opplevde det som et godt møte. Kommunedelplan for E16 er en krevende sak som berører hele bygda og engasjementet er stort. Spørsmål og kommentarer i møtet var relevante og gode, og det ble en fin dialog. Jeg synes møtet var konstruktivt og det lover godt for den videre prosessen, sier ordfører i Sør-Odal kommune, Knut Hvithammer. 

Kartutsnitt som viser korridoren for EN10 i E16-prosjektetOnsdag kveld kom nærmere 80 personer til Glommasvingen skole på Skarnes, og torsdag kveld samlet folkemøtet i Kulturhuset på Årnes ca. 100 personer. I tillegg var det mulig å følge møtene digitalt på kommunenes nettsider og i lokalavisen. Opptak fra begge møtene er nå lagt ut (se mer informasjon nederst i denne saken).  

Det var anledning til å stille spørsmål i forkant og i møtet, og mange benyttet anledningen. 

Presentasjoner fra møtene 

I møtet på Årnes ble det ikke tid til å svare på alle forhåndsinnsendte spørsmål. Vi legger derfor ut presentasjonene fra begge møtene. I presentasjonen på Årnes er forhåndsinnsendte spørsmål som ikke ble svart ut i møtet, svart ut i presentasjonen. NB! Ikke alle svarene er klare ennå, men presentasjonen vil bli oppdatert så fort som mulig. 

Håper på mange høringsinnspill 

- Det er positivt å se så stort engasjement, sier ordfører og styreleder Tove Nyhus, og takket for at mange stilte spørsmål til møtepanelet.  

Hun håper at engasjementet munner ut i mange skriftlige og løsningsorienterte innspill til høringen. 

- Det finnes ingen enkle løsninger for E16. Det er enighet om at vi trenger vei, men valg av korridor er vanskelig. Det at vi nå har planforslaget for EN10 ute til høring, kan forhåpentligvis føre oss nærmere en beslutning, sier Nyhus.  

Tre ordførere deltok på folkemøtet i Sør-Odal, fra venstre: Tove Nyhus er ordfører i Nes, Knut Hvithammer er ordfører i Sør-Odal og Elin Såheim Bjørkli er ordfører i KongsvingerOrdfører i Kongsvinger, Elin Såheim Bjørkli, berømmet representanten for barne- og ungdomsrådet i Sør-Odal som lurte på om hennes generasjon ville overta denne saken. 

- Vi er mange som er utålmodige og det er ingen tvil, dette har tatt lang tid, sier Såheim. 

Nye Veiers faglige vurdering  

Nye Veier innledet møtene med en kort oppsummering av prosessen og pekte på hovedforskjeller mellom korridorene EN10 og CN40, begge utredet med nedskalert standard. 

Nye Veier forklarte at retningslinjer som ligger til grunn for veiplaner har blitt strengere de siste årene etter at plansamarbeidet om E16 startet opp. Tidligere konsekvensutredninger er derfor ikke direkte sammenlignbare med utredningen av de nedskalerte alternativene. Det er flere kriterier som vektes strengere nå enn tidligere, blant annet klima og naturmangfold. Dette betyr at dersom vi hadde utredet alle høringsalternativene fra 2022 på nytt, ville disse ha kommet dårligere ut i analysene.  

Prosjektutviklingssjef fra Nye Veier, Jarle Tangen, presiserte at oppdraget fra Stortinget er å prioritere prosjekter etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet.  

- Nye Veier ser nå kun to reelle alternativer å velge mellom dersom E16 skal opp i porteføljen. De to alternativene er EN10 og CN40 på sørsiden av Glomma. Hvis vi ikke velger ett av disse to korridoralternativene, blir det ingen veiutbygging, sa Tangen. 

En korridor er omtrent 500 meter bred og like bred som Glomma. Begrepet “korridor” betyr at man holder av plass til en mulig fremtidig vei. Selve korridoren er det skraverte feltet på kartet og den grønne stiplede eksempellinjen skisserer hvor veien kan bli plassert, og ligger til grunn for vurderinger av konsekvenser og kostnader. Det er likevel for tidlig å si eksakt hvor veien kommer til å gå. Nåværende planfase skal fastsette korridor, mens detaljer må utredes videre i en reguleringsplan. 

Kartutsnitt som viser EN10-koridoren og CN40-korridoren

EN10 - beste alternativ mellom Nybakk og Slomarka 

Alternativ EN10 ble i møtet presentert som det beste alternativet mellom Nybakk og Slomarka. EN10 er utredet med standard 100 km/t og firefelts vei fra Nybakk i Ullensaker kommune til kryss nord for Årnes i Nes kommune. Fra kryss ved Årnes til Slomarka i Sør-Odal kommune er alternativet utredet med 90 km/t og 2/3-feltsveg slik ny vegnormal (2023) åpner for. EN10 er det beste faglige alternativet for en vei som gjenbruker Kongsvinger-Slomarka.  

Relaterte artikler

Bilder: Toni Sjøenden, Elin Brede Kristiansen og Agnete Bekkesletten

Se bilder fra folkemøtene