Styremøte 27. november 2024

Styret ser ikke 0+ eller Valdresmodellen som aktuelle utbyggingsalternativ
Tema for styremøtet var orienteringer og innspill til høringen av et utvidet utredningsområde for korridor EN10. Nye Veier varslet i møtet at utredningen av et nedskalert alternativ for EN10 med CN40 som referanse, vil foreligge i februar 2025.
I møtet oppsummerte Nye Veier og kommunene siste føringer i nylig vedtatt Nasjonal Transportplan, utredningsresultater og diskusjoner i prosessen så langt.
- Presentasjonen kan leses her, og inkluderer også oppsummeringen av innspill og innsigelser til høringen i 2022.
Styret har merket seg at flere i den offentlige debatten og i høringsrunden, fremhever 0+ og Valdresmodellen som mulige løsninger. Etter en kort drøfting konkluderte styret med at dette ikke er reelle utbyggingsalternativ. Styret ba om at Nye Veier og plankoordinator utarbeider informasjon om 0+ og Valdresmodellen til E16-portalen. Styret signaliserte ellers at de er utålmodige og ønsker framdrift.
«Styret ber om at det utarbeides faktaark om 0+ alternativet og Valdresmodellen og konsekvenser disse vil ha for strekningen Slomarka – Nybakk.
Styret har merket seg føringen fra Stortinget i ny NTP 2025-2036 som sier at «Nye Veier vil planlegge og optimalisere strekningen E16 fra Kongsvinger til E6 ved Kløfta».
IKP-styret vil arbeide videre med å avklare et mulig planalternativ for en ny veg til Nybakk. IKP styret ser behov for å innhente oppdaterte myndighetsinnspill i 2025 i lys av mulighetsrommet i ny vegnormal og nye nasjonale føringer. Styret ber om et oppdatert plangrunnlag fra Nye Veier som muliggjør en høring av et nedskalert alternativ(er) våren 2025. Herunder et planforslag for et alternativ som Nye Veier vil kunne prioritere mellom Slomarka og Nybakk.»
- Møtet kan sees i opptak på Nes KommuneTv.
- Dokumenter til/fra styremøtet tilgjengeliggjøres i møteportalen til Sør-Odal kommune.
Behovet for et styremøte den 18. desember vil vurderes. Styret ble enige om å fastholde møtepunktet inntil videre.