Kongsvinger ungdomsskole (KUSK)
Kusks visjon er: «Kusk gir kompetanse for LIVET» LIVET er Kongsvinger kommunes etiske verdier. KUSK står for Kunnskap, Utvikling, Samhold, Kreativitet. LIVET står for Livsglede, Inkludering, Verdisetting, Engasjement, Troverdighet. Vårt mål er å gjøre elevene til den beste utgaven av seg selv, basert på visjonen, slik at de er trygge på å møte voksenlivets utfordringer.
Beliggenhet
Kongsvinger ungdomsskole ligger på Tråstad nært Kongsvinger sentrum. Skolen åpnet august 2018, er tilrettelagt for framtidens skole, bygd i massivtre og gir et sunt og godt inneklima.
Om skolen
Skolen er bygd etter konseptet «den lille skolen i den store». Dette finner vi igjen ved at adgang til trinnområdene kan nås via hovedinngangen og kunnskapstrappa, men også via mer skjermede innganger som tar elevene rett til sitt område. Der finner de garderobeskapet sitt i et romslig mingleområde. Skolen er bygd med plass for inntil åtte klasser på hvert trinn.
Skolens satsingsområder
Kongsvingerskolen arbeider for å fremme gode og inkluderende læringsmiljø som fremmer dybdelæring og arbeid med 21 århundrets kompetanser. Fagfornyelsens fokusområder peker ut vår utviklingsretning. Aktive, inkluderende elever i et trygt og godt læringsmiljø står sentralt.
Skolebibliotek
Ved Kongsvinger ungdomsskole satses det på å gi elevene et godt skolebibliotek der skolebibliotekaren alltid er tilgjengelig for elevene.
Skolekantine
- Hver morgen tilbys gratis havregrynsgrøt til elevene fra kl 08:00 - 08:35.
- Skolekantinen tilbyr variert lunsj daglig til kr 25.
Helsesykepleier
Det er to helsesykepleiere knyttet til skolen. De har egne kontorer strategisk plassert i administrasjonen. I det samme området ligger også kontorene til sosiallærerne, skolens karriereveileder og administrasjon. Alle er viktige funksjoner som bidrar til å fremme god psykiske og trivsel helse hos elevene.
Kultursalen
Sentralt plassert rett ved kantina, skolebiblioteket og kunnskapstrappa ligger kultursalen. En flott sal for teater, sang og dans. Her vil skolens elever få varierte og spennende kulturopplevelser.
Skoleruta - Ferie og fridager
Skoleruta for Kongsvinger kommune 2024/2025
Ferie- og fridager 2024/2025 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 19.08.24 Høstferie Uke 41: mandag 07.10.24 - fredag 11.10.24 Fridag Fredag 29.11.24 Juleferie Mandag 23.12.24 - onsdag 01.01.25 Fridag Fredag 31.01.25 Vinterferie Uke 9: mandag 24.02.25 - fredag 28.02.25 Påskeferie Mandag 14.04.25 - mandag 21.04.25 Fridag Fredag 02.05.25 Siste skoledag Fredag 20.06.25 Skoleruta for Kongsvinger kommune 2025/2026
Ferie- og fridager 2025/2026 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 18.08.25 Høstferie Uke 41: mandag 06.10.25 - fredag 10.10.25 Fridag Fredag 28.11.25 Juleferie Mandag 22.12.25 - fredag 02.01.26 Vinterferie Uke 9: mandag 23.02.26 - fredag 27.02.26 Påskeferie Mandag 30.03.26 - mandag 06.04.26 Siste skoledag Fredag 19.06.26 Skoleruta for Kongsvinger kommune 2026/2027
Ferie- og fridager 2026/2027 (Helligdager er ikke med i oversikten). Hendelse Tid Første skoledag Mandag 17.08.26 Høstferie Uke 41: mandag 05.10.26 - fredag 09.10.26 Fridag Fredag 27.11.26 Juleferie Mandag 21.12.26 - fredag 01.01.27 Vinterferie Uke 8: mandag 22.02.27 - fredag 26.02.27 Påskeferie Mandag 22.03.27 - mandag 29.03.27 Fridag Fredag 07.05.27 Siste skoledag Fredag 18.06.27 Hvilke ordensregler gjelder for grunnskolen i Kongsvinger?
Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune
Revidert, kommunestyret 06.oktober 2022
A. BAKGRUNN
Formålet med ordensregler er beskrevet i Udir-8-2014 (Er i tråd med de nye reglene i opplæringsloven, kapittel 9 A):
Læring, trygghet, trivsel, respekt og toleranse er sentrale formål med opplæringen i Norge. For å fremme slike verdier, og for å oppnå et godt læringsmiljø for elevene, er det viktig å ha klare rammer. Noen felles regler for hele skolesamfunnet, i form av et ordensreglement, kan bidra til å gi et godt og trygt skolemiljø. Det er viktig å ha klare og forutsigbare regler i skolehverdagen. Bevissthet rundt hva som er skolens syn på ønsket og akseptabel oppførsel, vil også gjøre oppfølging av uønsket oppførsel enklere.
Lokal forankring
Skolene i Kongsvinger skal preges av et konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte, der elevene lærer å se seg selv som medansvarlige for et godt fellesskap, og der sentrale verdier som respekt, toleranse, ansvar og åpenhet blir vektlagt. Ordensreglementet for grunnskolene i Kongsvinger skal være et virkemiddel for å nå en slik målsetting.
Kommunens ordensregler er hjemlet i opplæringsloven:
§ 9 A-10.Ordensreglement
- Kommunen skal gi forskrift om ordensreglement for den enkelte grunnskole, jf. Opplæringslova § 9 A-10.
- Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om orden og oppførsel, om kva tiltak som kan nyttast mot elevar som bryt reglementet, og om korleis slike saker skal behandlast.
- Skolen kan berre nytte tiltak som er fastsette i ordensreglementet. Tiltaka skal ikkje innebere fysisk refsing eller anna krenkjande behandling. Før det blir teke avgjerd om tiltak, har eleven rett til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.
- Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i forvaltningsloven § 38 første ledd bokstav c om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.
§ 9 A-11.Bortvising
- Kommunen kan fastsetje i ordensreglementet at grunnskoleelevar kan visast bort frå undervisninga dersom dei bryt reglementet i alvorleg grad eller fleire gonger. Elevar på 1. til 7. årstrinn kan visast bort for enkelttimar eller resten av dagen, og elevar på 8. til 10. årstrinn kan visast bort for opp til tre dagar, jf opplæringslova § 9 A-11.
- Rektor kan vedta bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Fylkeskommunen kan vedta at ein elev i vidaregåande skole skal visast bort for resten av skoleåret. Om ikkje kommunen eller fylkeskommunen fastset noko anna, kan rektor gi lærarar høve til å vise bort elevar frå si eiga undervisning for ei opplæringsøkt, men ikkje meir enn to klokketimar.
- Før det blir gjort vedtak om bortvising, skal ein ha vurdert andre tiltak. Foreldra skal varslast før ein elev på 1. til 7. årstrinn blir bortvist for resten av dagen.
- Retningslinjene for vurdering i orden og oppførsel for elever i ungdomsskolen finnes i forskrift til opplæringsloven. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22
§ 3-4.Vurdering i orden og i åtferd
- Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd er ordensreglementet til skolen, jf. opplæringslova § 9A-10. Elevane skal vere kjende med skolen sitt ordensreglement.
- Formålet med vurdering i orden og i åtferd er å fremje sosial læring, bidra til eit trygt og godt skolemiljø og gi informasjon om orden og åtferd.
- Orden heng saman med om eleven er punktleg, førebudd og følgjer opp arbeid.
- Åtferd heng saman med om eleven viser omsyn og respekt for andre.
- Kompetanse i fag skal ikkje trekkjast inn i vurderinga i orden eller i åtferd. Det skal tas omsyn til føresetnadene til eleven i vurderinga.
- Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov.
B. VIRKEOMRÅDE
Ordensreglementet gjelder i skoletida, det vil si i den tida barna/ungdommene er elever. Dette innebærer både timer og friminutt, og aktiviteter som skjer utenfor skolens område, men i skolens regi. Om forhold skjer i skolens faktiske eller digitale rom har ikke betydning. Også det som skjer i det digitale rom på skolens intranett, undervisningssystemer, ved SMS e.l. omfattes av ordensreglementet.
SFO og leksehjelp er ikke en del av skoletida, og omfattes derfor ikke av skolens ordensreglement. (Det vises til eget reglement for SFO og leksehjelp.)
I forarbeidene til reglene om ordensreglement vises det til at så lenge reglene begrunnes direkte i skolegangen, kan reglene til en viss grad ha virkning utenfor skolen. Det vises her særskilt til at elevenes atferd på skoleveien vil kunne omfattes av reglementet.
Gratis skoleskyss etter opplæringsloven kap. 7 henger så tett sammen med skolegangen at den reguleres av ordensreglementet. Det innebærer at det er grunnlag for sanksjoner mot f.eks. mobbing og andre krenkelser, også når dette oppstår på skoleveien.
Når det gjelder mobbing eller andre krenkelser, vil grensene mellom skole og fritid kunne utviskes. Dette gjelder også for mobbing som skjer i det digitale rom. Selv om krenkelsene skjer utenfor skolens område og utenfor skoletida, kan disse sanksjoneres etter skolens ordensreglement dersom de har sterk nok tilknytning til skolen og skolemiljøet. Mobbing eller andre krenkelser som skjer utenfor skoletida og som er foranlediget av skolesituasjonen eller setter preg på den omfattes av ordensreglementet. Dette gjelder f.eks. trusler som har direkte betydning for elevens skolehverdag.
C. KJENNETEGN PÅ GOD MÅLOPPNÅELSE
Kjennetegn på god orden (forberedelse, arbeidsvaner og arbeidsinnsats):
- Du møter presis på skolen og til undervisningen og unngår ugyldig fravær.
- Du er på skolen og deltar i undervisningen hele skoledagen.
- Du har med deg nødvendig utstyr, gjør lekser og leverer oppgaver/hjemmearbeid til avtalt tid.
- Du har gode arbeidsvaner og viser god arbeidsinnsats i timene.
- Du følger skolens ordensregler.
Kjennetegn på god oppførsel (mot elever, lærere og andre ansatte):
- Du oppfører deg hensynsfullt og høflig. Gjennom dette viser du respekt for dine medelever og skolens ansatte.
- Du medvirker til god arbeidsro og har fokus på læring i timene. Slik bidrar du til god læring for deg selv og for klassen. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22
- Du bruker kun tillatte hjelpemidler ved individuelle oppgaver og prøver og plagierer ikke andres arbeider.
- Du tar vare på og behandler skolens utstyr pent.
- Du følger skolens ordensregler.
Personalet setter anmerkninger som registreres i skole administrativt system Visma flyt skole ved brudd på ordensreglene når det gjelder orden og oppførsel. Det er helhetsinntrykket av deg som elev som gjelder – uavhengig av antall anmerkninger. Ved praktisering av ordensreglementet er det viktig å understreke at ingen disiplinærsak er lik, og som det framgår av forskriftene skal dine forutsetninger tas med i vurderingen.
D. ORDENSREGLER FOR ELEVENE I GRUNNSKOLEN I KONGSVINGER
- Orden generelt
Alle elever oppfører seg slik at det er trivelig og ryddig på skolen og skolens område. - Frammøte / fravær
Alle elever møter til rett tid om morgenen og til timene, og de forlater ikke undervisningen uten å ha avklart dette med læreren på forhånd. Fravær dokumenteres av foreldre/foresatte når elevene kommer tilbake etter fraværet. Ved sykdomsfravær skal skolen kontaktes fra første fraværsdag. Kjent/planlagt fravær avklares gjennom skriftlig melding/søknad i god tid på forhånd. - Lekser / nødvendig utstyr
Alle elever gjør sitt ytterste for at lekser og skriftlige arbeider gjøres og leveres til rett tid, og for at nødvendig utstyr er med til timene. - Arbeidsinnsats
Alle elever har arbeidsvaner og arbeidsinnsats som bidrar til god læring for seg selv og for klassen. - Behandling av utstyr
Utlevert iPad samt undervisningsmateriell og skolens øvrige utstyr og eiendom behandles med forsiktighet. Det samme gjelder utstyr som tilhører skolens ansatte eller medelever. Bøker/utstyr som ødelegges eller som ikke leveres inn ved skoleslutt må erstattes. - Oppførsel generelt
Alle elever har rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Dette stiller store krav til den enkeltes oppførsel og at det vises hensyn og respekt for andre for at miljøet i klassen og på skolen skal bli best mulig. Frekk ordbruk, banning eller slåssing er å vise manglende hensyn og respekt for andre. Det samme er det å forstyrre arbeidsroen i timene. Det beste læringsmiljøet får vi dersom alle lever opp til” den gylne regel”: "Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg!” - Krenkende atferd
Med krenkende atferd forstås ord og handlinger som kan såre andre mennesker. Grov språkbruk og krenkende atferd (mobbing, diskriminering, seksuell trakassering, vold, trusler og lignende), det være seg fysisk, verbalt eller digitalt, aksepteres ikke. Det å ta bilder og video-opptak av elever i” sårbare situasjoner” (for eksempel i dusj og garderobe) anses også som krenkende atferd. - Skoleskyss
Skoleskyssen skal skje i trygge og hyggelige former, fri for hærverk, bråk og plaging. Forskrift om ordensreglement for elever i grunnskolen i Kongsvinger kommune Revidert 17.06.22 - Røyking / snusing / energidrikk / brus
Det er forbudt å ha med, å røyke, å snuse eller benytte andre tobakksprodukter. Forbud gjelder også bruk av energidrikk og brus på skolens område, på skolebussen eller på arrangementer i skolens regi. Det samme gjelder for e-sigaretter. (Jf. forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. § 18) - Rusmidler
Det er forbudt å være ruset, bruke, besitte og omsette rusmidler på skolens område, på skolebussen og på arrangementer i skolens regi. - Ulovlige gjenstander
Det er ikke tillatt å ha med våpen eller gjenstander som kan benyttes til å skremme eller utøve skade på andre. - Mobiltelefon
Mobiltelefon skal være avslått i skoletida - med mindre det er gitt annen beskjed. - Informasjonsteknologi
Datautstyr, programvare, Internett og e-post brukes med fornuft og i samsvar med etiske regler. Det er for eksempel strengt forbudt å oppbevare eller laste ned materiale med rasistisk eller pornografisk innhold. - Juks
Bruk av ikke-tillatte hjelpemidler samt ”ikke tillatt kommunikasjon” med andre i en prøvesituasjon anses som juks. Det samme gjelder kopiering/plagiering av andres arbeid. - Verdisaker
Elevene har selv ansvar for penger og verdisaker som de tar med seg på skolen. - Særskilte regler for den enkelte skole
Samarbeidsutvalget ved den enkelte skole kan vedta særskilte bestemmelser knyttet til spesielle forhold på skolen. Disse kommer i tillegg til og kan ikke stride mot ovenstående bestemmelser.
E. TILTAK SOM KAN BRUKES VED BRUDD PÅ REGLEMENTET
For alle elever i grunnskolen
- Påtale fra ansatte ved skolen.
- Melding til kontaktlærer og evt. rektor.
- Melding til foreldre/foresatte (muntlig og/eller skriftlig).
- Inndragning av rusmidler eller ulovlige gjenstander for overlevering til politiet.
- Pålegg om oppgaver for å rette opp skade elevene har påført skolens eiendom eller eiendeler: rydde søppel, fjerne tagging, vaske og lignende, evt. erstatning jf. pkt. 6.
- Bortvisning fra ordinær undervisning for resten av timen eller dagen (på 8. til 10.årstrinn kan eleven vist bort for opptil tre dager).
- Bytte av klasse evt. skole for en periode/permanent (jf. opplæringsloven § 9 A-12).
- Utestenging av enkeltelever fra spesielle aktiviteter/arrangementer, for eksempel ekskursjoner. Dette skal imidlertid kun brukes ved svært alvorlige brudd på ordensreglementet, og i slike tilfeller mottar elevene ordinær undervisning.
- Tap av rett til skoleskyss for en periode på inntil 7 dager ved dårlig oppførsel på skolebussen. Foreldre/foresatte har da ansvar for transport av eleven til/fra skolen.
For elever på ungdomstrinnet gjelder i tillegg:
- Innvirkning ved fastsetting av ordens- og/eller oppførselskarakter.
- I de tilfeller der man med rimelig sikkerhet kan si at det foreligger juks/forsøk på juks eller kopiering/plagiering fastsettes karakteren til 1 på besvarelsen/prøva. Dette gjelder både den som jukser og de som evt. bistår ved forsøket på juks. (For eksamen gjelder egne regler – jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-34.Annullering av eksamen.)
- Rektor kan fatte vedtak om bortvisning. (Jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-33.Bortvising frå eksamen)
- Forsentkomming og fravær teller ved fastsetting av ordenskarakteren (jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-4.Vurdering i orden og i åtferd).
KONTROLLTILTAK
Ved skjellig grunn til mistanke om brudd på pkt. 9, 10 eller 11 kan skolens ledelse foreta en ytre kontroll av elevenes eiendeler, for eksempel sekker og vesker samt evt. oppbevaringssteder som disponeres av eleven.
SAKSBEHANDLINGSREGLER
Rektor skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før konklusjon trekkes og evt. enkeltvedtak fattes. (Jf. forvaltningsloven § 17.) Før enkeltvedtak fattes, har eleven rett til å forklare seg muntlig overfor den/de som skal fatte enkeltvedtaket. Elevene skal i dette møtet ha med seg en myndig person. Enkeltvedtaket kan klages inn for Fylkesmannen (Jf. forvaltningsloven § 28)
STRAFFBARE FORHOLD
Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, skal skolen be om politiets bistand til å gjennomføre tiltak, og foreldre/foresatte skal varsles om dette skriftlig. Straffbare forhold skal anmeldes til politiet i samråd med rådmannen. Dersom den fornærmede er en elev, avgjør eleven/foreldre/foresatte om forholdet skal anmeldes. Skolen kan vurdere bruk av ”gjenopprettende prosess” i regi av konfliktrådet.
ERSTATNING
Erstatningsansvar etter erstatningsrettslige regler, dvs. at foreldre/foresatte er erstatningsansvarlige for inntil kr. 5000,- (Jf. skadeerstatningsloven § 1-2)
Alle elever og foreldre/foresatte til elever i grunnskolen i Kongsvinger plikter å gjøre seg kjent med disse reglene.
Ordensreglene skal deles ut og gjennomgås ved skolestart hvert år, og eleven og dens foreldre/foresatte skal signere en bekreftelse på at ordensreglene er lest.
Ordensreglene skal også ligge på kommunens og den enkelte skoles hjemmesider.
Hvilken skole hører jeg til? Skolekretser i Kongsvinger kommune.
Elever med spesielle behov - spesialundervisning
Har barnet ditt krav på skoleskyss?
Skoleskyss for elever i grunnskolen
For 1. klassinger må ett av følgende vilkår være oppfylt:
- gangbar kjøre- og/eller gangvei mellom hjem og skole skal være 2 km eller mer
- skoleveien er særlig farlig eller særlig vanskelig
- eleven har funksjonshemming eller skade/sykdom som kvalifiserer til nødvendig skyss mellom hjem og opplæringssted
For 2. - 10. klassinger må ett av følgende vilkår være oppfylt:
- gangbar kjøre- og/eller gangvei mellom hjem og skole skal være mer enn 4 km
- skoleveien er særlig farlig eller særlig vanskelig
- eleven har funksjonshemming
Skoleskyss for elever i videregående skole
For elever i videregående skole må ett av følgende vilkår være oppfylt:
- gangbar kjøre- og/eller gangvei mellom hjem og skole skal være mer enn 6 km
- eleven har varig funksjonshemming eller skade/sykdom som kvalifiserer til nødvendig skyss mellom hjem og opplæringssted
Elever i videregående skole som har krav på fri skoleskyss, skal benytte Ungdomskortet som skyssbevis.
Søke om skoleskyss
- Her finner du søknadsskjema for skoleskyss.
- Skjemaet blir sendt til aktuell skole.
Saksbehandlingstid
Kommunen/skolen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det kan antas at vedtaket vil bli fattet.
Klagemulighet
Får du avslag på søknaden, kan du klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har gjort vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette.
Glemt noe på bussen?
Ting som er mistet eller gjenglemt på bussen blir tatt vare på av busselskapet som kjører der du bor. Les mer her: https://innlandstrafikk.no/kundeservice/hittegods-og-bussgods/hittegods/
Innlandstrafikk
Ønsker du mer informasjon om skoleskyss, kan du gå inn på www.innlandstrafikk.no/skoleskyss/grunnskole .
På www.innlandstrafikk.no finner du også en ruteplanlegger der du kan søke opp og finne ut når og hvor bussen går.
Barn og sosiale medier
Kongsvinger kommune anbefaler foresatte å holde aldersgrenser på sosiale medier.
I Norge har sosiale medier 13 års aldersgrense.Mange barn har vanskelige opplevelser etter bruk av sosiale medier, som Snapchat, TikTok eller Instagram. I tillegg rapporterer politiet om at barn og unge stadig blir utsatt for seksuell utpressing og ubehagelige situasjoner av fremmede i disse appene. Derfor ønsker vi å oppfordre foresatte til å holde aldersgrensen for barn i grunnskolen.
Sosiale medier kan føre til uønskede hendelser
Barn og unge kan ha stor glede av sosiale medier. Men vi ser også at sosiale medier kan føre til uønskede hendelser som uro, konflikter, mobbing, utestenging og ulovlig deling av bilder. Det kommer stadig nye apper som brukes til mobbing og utestenging. Som foresatt er det spesielt viktig å være oppmerksom på apper hvor barn kan være anonyme.
Snapchat, TikTok og Instagram er kjente apper som kan ses på som «uskyldige». Men vi ser at barn krangler, stenger
hverandre ute og oppretter profiler under falskt navn. I hverdagen opplever barn ubehagelige ting i disse appene, og selv om det ikke alltid er så alvorlig, er det en «møteplass» hvor ingen voksne har tilsyn. For barn og unge kan det være vanskelig å håndtere ting som oppstår. I tillegg kan det oppleves som krevende og belastende for barn å få tilgang til innhold som ikke er egnet for deres unge alder, for eksempel krigshandlinger.Aldersgrensen for sosiale medier er 13 år
Jo yngre barna er, desto vanskeligere er det for de å forstå hvordan de skal oppføre seg på nettet. Derfor er det en fordel å utsette bruk av sosiale medier så lenge som mulig, og overholde aldersgrensen på 13 år.
Stå sammen og unngå kjøpepress
Barn er opptatt av å være som andre barn. Det er vanskelig å si nei når «alle andre» får lov. Derfor kan det være lurt å alliere seg med andre foreldre, i klassen og i andre nettverk. Vi oppfordrer foresatte til å være bevisste og til å unngå kjøpepress ved å kjøpe de dyreste og nyeste mobiltelefonene. Vurder nøye i hvilken alder barnet faktisk har behov for å få egen mobil, og tenk gjerne gjenbruk når barn trenger ny mobil.
Foreldrekontroll på smarttelefon
Når barnet får sin første smarttelefon, finnes det gode verktøy for foreldrekontroll der du kan styre tidsbruk og nedlastinger.
Hvis du ønsker å vite mer om dette, anbefaler vi disse lenkene:
- Barnevakten: https://www.barnevakten.no/
- Medietilsynet: https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/barn-og-medier
- Bufdir: https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/skolebarn/digital-hverdag/
- Følg gjerne «Politiets Nettpatrulje – Øst politidistrikt» på facebook
Likelydende oppfordring er sendt ut fra alle kommunene i Kongsvingerregionen.
Skolefritidsording (SFO)
Foresattportal for skole
Kongsvinger kommune bruker foresattportalen til Visma for skole.
Det innebærer at du som forelder i vår kommune får oversikt over dine barn i barnehage og skole på samme sted.
I portalen finner du blant annet følgende funksjonalitet:
- Informasjon om din elev
- Søknader
- Digitale spørreskjema
- Vurdering
- Fravær
- Anmerkninger
- Karakterer
- Dokumenter og ressurser
Skal du sende beskjeder til skolen, må dette skje gjennom foreldreappen Min skole – foresatt.
Pålogging
Pålogging kan fortsatt gjøres via samme link som tidligere:
Klikk så på ‘Visma Foresattportal’ og logg inn via ID-porten, se skjermbilde under:
Direktelenke:
Temahefte for foreldre
Har dere noen spørsmål, ta kontakt med skolen.
Oppvekst og læring Kongsvinger kommune.
Kan jeg bytte skole?
Nærskoleprinsippet
Grunnskoleelevene har rett til å gå på den skolen som som ligger nærmest eller ved den skolen i nærmiljøet som de sokner til. Etter søknad kan eleven tas inn på annen skole enn den eleven sokner til (Opplæringsloven).
Retningslinjer for skolebytte
Retningslinjer for skolebytte i Kongsvinger kommune» sier at skolebytte kan vurderes dersom det er plass ved den aktuelle skolen og:
- Eleven har flyttet til et område som sokner til en annen skole og det er mindre enn et år igjen av grunnskolen.
- Det foreligger pedagogiske årsaker som understøttes av skole og PPT.
- Det foreligger tunge velferdsgrunner.
Dersom du ønsker å søke om skolebytte sendes søknad med begrunnelse til: Kongsvinger kommune, Servicetorget, 2226 Kongsvinger
Fritt skolevalg ungdomstrinnet
Det er fritt skolevalg på ungdomstrinnet. Det innebærer at elever fra hele kommunen kan velge om de vil gå på Austmarka barne- og ungdomsskole eller på Kongsvinger ungdomsskole. Kongsvinger kommune bekoster skoleskyss.